• 0336.405.405

Esti managerul unui cabinet de optică medicală? Acest articol este pentru tine

Managerii/factorii de decizie se împart în două categorii: inovatorii și imitatorii. Dacă ești un manager care inovezi și vii cu soluții noi pentru clienții tăi, în mod constant, te felicităm! Știm cât este de greu.

Dacă însă ești un manager imitator, care:

  • atunci când apare un nou competitor în piață îți schimbi sigla cu una asemănătoare (cu referire la planul local, nu național);
  • furi textele reclamelor;
  • copiezi strategiile de marketing;
  • cauți să copiezi gama de culori ale competitorului, mai mai să poți profita de pe urma confuziei (la fel, pe plan local, în Galați);

… avem câteva sfaturi pentru tine să te ajutăm să livrezi clienților o experiență unică, să-ți validezi și să-ți individualizezi un concept de business/branding/marketing și să găsești o formulă prin care să te diferențiezi.

1. Fii original

Noi știm cum e! Greu, pentru că va trebui să gândești mai mult, să înveți și să studiezi mai mult, dar așa se fac lucrurile în mod normal. Ori înveți tu ori plătești pe cineva care știe. 
Simplu! Nu uita că tu trebuie să te diferențiezi de competitori, nu să fii la fel că ei.

BRANDING

Brandul creat de tine trebuie să fie unic, să poarte amprenta ta. Dacă l-ai creat deja, ai făcut un pas important și trebuie doar să îți respecți liniile de brand/imagine pe care le-ai ales.
Încă ceva important: niciodată, dar absolut niciodată, nu îți schimbi sigla când apare un competitor nou în orașul tău! Este un semn de slăbiciune, disperare și transmite oamenilor că, de fapt, până acum nu ai avut nicio identitate. Fără identitate nu există valori. Iar fără valori nu ai ce sa cauți în mediul de business.

MARKETING

Este ok să îți urmărești concurența. Toți facem asta! Dar nu că să furăm texte sau să copiem modul de exprimare, ci ca să ne optimizăm și să ne îmbunătățim propria strategie de marketing ( “propria” fiind cuvântul cheie aici).

Nu ne ajung 100 de articole să povestim despre marketing. Dar îți putem recomanda pe scurt:

  • Documentează-te despre marketing și publicitate (nu, nu este același lucru) sau plătește pe cineva care să se ocupe de aceste aspecte;
  • Nu fura textele competitorilor. Te faci de râs!
  • Nu copia strategia și reclamele altuia;
  • Nu fura nuanțe asemănătoare de culori folosite de competitorii tăi, cu scopul de a crea confuzie. Dacă te gândești că, promovându-te cu aproape aceleași culori ca ale concurentului reușești sa păcălești clienții, te înșeli și iar te faci de râs. În plus, pe termen mediu ai doar de pierdut. Termenul lung nu se mai aplică pentru tine în acest caz.

Caută și vei găsi:

  • propriile moduri de exprimare care să îți definească brandul;
  • propriile moduri de prezentare grafică;
  • firme sau freelanceri care să facă toate aceste lucruri pentru tine;
  • soluții pentru a fii diferit;
  • soluții prin care aduci plus valoare serviciilor pe care le oferi.

Dacă tot este competiție în marketing, hai să o facem într-un mod frumos, constructiv, nu prin copieri și creare de confuzie.

Nu-ți subestima clienții!
De ce te-ar respecta ei pe ține dacă tu însuți nu te respecți?
De ce ar cumpăra de la tine dacă nu faci altceva decât să preiei ideile concurenților tăi?

Nu vii cu nimic original, nu ai un concept de marketing, nu ai validat nicio formulă care să-ți pună amprenta în mintea consumatorilor.
Da, bănuim că e mai ușor să furi munca altora și să iei totul de-a gata, dar asta înseamnă să renunți la stima de sine și de la a mai pretinde respect din partea societății.

2. Fii creativ

Ideile bune vin când te aștepți mai puțin. Dar pentru asta trebuie să îți definești un principiu clar, cum ar fi acesta: de azi îmi voi aborda afacerea într-un mod autentic și nu voi mai copia reclamele altora. Și ideile vor veni. Poți face chiar o ședință de brainstorming pentru a genera idei creative cu tema: cum să ne promovăm original.

Pune interesele clienților tăi pe primul loc, printează și pune la vedere următorul text:
„Ca să vinzi ceva familiar, fă-o într-un mod surprinzător; ca să vinzi ceva surprinzător, fă-o într-un mod familiar” (Raymond Loewy).
Și o să vezi cum ideile creative nu vor întârzia să apară.

3. Definește-ți un cod etic

Dacă ești tipul de manager imitator, probabilitatea să te fi gândit la așa ceva este zero. Altfel, erai un manager autentic, inovator.
Să îți câștigi existența în cadrul unui set de valori bazate pe principii morale este obligatoriu. Și aici îți putem oferi câteva sugestii, inspirate din discuțiile cu clienții care ajung pentru prima data la noi:

  • Nu vinde lentile chinezești spunând clientului că sunt românești sau franțuzești;
  • Nu folosi reclame înșelătoare (de exemplu: când administrezi o optică medicală nu te prezenta în reclame sau pe site că ești un super centru de oftalmologie, că nu ești!) – va urma un articol detaliat pe aceasta temă.
  • Nu promova servicii pe care nu le oferi cu scopul de a atrage clienți. Nu poți atrage clienți spunându-le că le oferi o anume investigație oftalmologica dar tu, de fapt, nu ai competența/aparatură/cunoștințele necesare.
  • Dacă ai un pacient și știi că o pereche de ochelari nu îl ajută, nu-i vinde. Fii sincer, iar sinceritatea să fie unul din pilonii de bază ai codului tău etic.
  • Nu opri rețeta pacientului, dacă pacientul ți-a achitat consultul optometric.
  • Fii onest, chiar dacă în societatea noastră uneori anormalul a devenit normal.

Ai înțeles ideea unui cod etic?

Competiția este frumoasă, te determină să fii tenace și să îți dezvolți într-un mod sănătos business-ul. Partea urâtă a competiției este atunci când unii dintre jucători aleg, printre altele, să:
– fure munca intelectuală a celorlalți;
– să fure clienți într-un mod rușinos (am crezut că este caracteristica anumitor politicieni să se uite în ochii tăi și să te mintă fără nicio reținere, dar nu e așa);
– să creeze confuzie de brand astfel încât să mai poată “ciupi” ceva de pe urma muncii celor care se implică cu adevărat în propria afacere și în comunitatea din care fac parte.

Probabil că vom compila o galerie foto cu un timeline concret în care prezentăm pe etape, din momentul în care am lansat brandul OpticalMed, ce sursă de inspirație am fost și continuăm să fim pentru acest tip de manageri imitatori. Articolul de față nu a fost scris “din carti”.  Și cum la departamentul nostru de marketing se folosește frecvent combinația de taste “Command-Shift-3” (print-screen) avem mult material comparativ de tipul “înainte și după”.

PS.
Brandul OpticalMed este înregistrat la OSIM.
Sloganul “Diferența este clară” este înregistrat la OSIM.
Sloganul “Optica medicală a familiei tale” este înregistrat la OSIM.
…pentru că așa se fac lucrurile: cu seriozitate!